Mikor új autóm leendő szerelője szólt, hogy jöhet az autó, még nem tudtam, hogyan juttatom el az állólámpást a közeli Pest megyei településre. Az üzemanyagrendszer kompletten hiányzott, a kocsi hat éve nem mozdult ki az eladó háza alatti garázsból, a fék ki tudja, milyen, a váltóról nem tudtunk semmit, akksija sincs, igaz mindegy is, hiszen egy napig kéne szerelni, hogy ideiglenes megoldásként kapjon üzemanyagot. És akkor már csak a rendőröket kell elkerülni a kétezernégyben lejárt műszakit jelző matricákkal a hátsó rendszámon, vagy egy P-s rendszámot kell szereznem.
Szerencsére a szerelők általában ismernek trélereseket. Aki nekem jutott így, ráadásul szuper olcsó és gyors is volt Mercedesem tehát hamar eljutott a szerelőhöz, aki, csak hogy hallja a hangját, még aznap este beröffentette a motort, ideiglenesen ráépített üzemanyagrendszer: műanyagflakon, gumicsövek, és az egyik saját dízel-Mercedeséből kölcsönvett fél liter gázolaj-étolaj keverék segítségével. Szépen járt - hallottam a telefonban.
A következő napok alatt az autó kapott új üzemenyagszűrőket, és felépült rá a tankból érkező csőrendszer is, gyári anyagból, amit szintén az eladótól kaptam. Kikerült a tankból a benzines kasztnin hagyott üzemenyagtartályból a benzinmotorhoz való ülepítő szűrő is. A dízelhez valóval sokkal több üzemanyagot kap majd a motor.
Az első próbakörök alatt kiderült, hogy a motor szépem muzsikál, de a váltó rettenetesen csúszik. Alacsony fordulaton húz egy kicsit, de amint emelkedik a fordulatszám, eldobja. A fékeken érződött a hat év állás, és a kasztnin is megfigyelhetők a kritikus helyeken a szokásos hibák. De a helyzet közel sem tragilkus.
Telefonok a szerelővel, az eladóval, kiszaladok én is, megyek egy kört vele, tényleg csúszik. Ezt leszámítva fülig ér a szám.
Az eladó váltig állítja, a váltónak jónak kell lennie. Olajat néztétek benne? Persze, hogy kevés volt. Megnéztük ugyan, de váltóolaj szintet az állólámpásnál járó motor mellett kell ellenőrizni. Ez lehetett a gond, ugyanis utántöltést követően a váltó szépen muzsikál. Hú, ez meleg volt. Még két próbakör, zsírkirályság! Vigyor hegyek.
Valami vibrálás mégis maradt. A bátyám szerint, mintha nem járna az öt henger közül az egyik. De az nem lehet, mert álló autónál alacsony és magas fordulatszámon is szépen ketyeg, majd duruzsol. Hamarosan kiderül, hogy a kardánnal van a gond.
Ahogyan korábban is írtam, a korabeli kis magyar valóságunkból kifolyólag az autó papírja szerint egy 1972-es 220D, de a kasztni egy 230.4, (73-tól gyártották 76-ig,) míg a motor a második(!) háromezres dízelmotor ebben a kasztniban, (ilyeneket 74-és 76 között készítettek,) ami 1994-ben került ebbe a kasztniba. Az eredeti hetvenkettes autó bézs volt, ez a kasztni a forgalmi szerint szintén '94 óta világos oliv, de gyári kód alapján választott szín, így gyári Mercedes megnevezése alapján kaledonien grün. Aki 94-ben eladta az előző gazdájának, (a forgalmi szerinti nyolcadik tulajdonosának,) jó sokat dolgozott az autóval.
Szóval a kardán. A 230.4-en a kardán három részből áll, és egy négyhengeres benzinmotorban ért elől véget. Az én motorom viszont öthengeres, és nagyobb. Ezért aki berakta a motort, levette a kardán első tagját, kivágott belőle egy darabot és összehegesztette. A varratot alig lehetett észrevenni, mert pont takarásban volt. Amikor kivettük, szemmel láthatólag ferde volt. (Sose értettem, miért kell ilyen munkát végezni, főleg, ha így sikerül, miért kell beépíteni?...) Most esztergályosnál van a darab. Szétszedjük és megpróbáljuk tisztességesen megcsinálni. Egyszerűbb, mint a motorhoz való kardánért kajtatni és átépíteni a kardán alagutat.
Alakul.