Mikor ősszel Viszen voltam, kicseréltük a vezérműláncot. A csere azonban nem szüntette meg teljesen a lógást, amiből ez következett, hogy a lánckerekek fogai is le vannak kopva. Ahhoz, hogy tényleg jó legyen a dolog, ki kell őket cserélni.
Az én autómban 240D 3.0 motor van, ugye, ez a Mercedes-Benznél az OM617.910 kód alatt fut. Ebben a dízelmotorban a vezérműlánc négy lánckeréken és egy feszítőn fut. A lánckerekek sorrendben: a vezérműtengely tánckereke (Nockenwellenrad,) az oldalsó vezetőkerék, (Umlenkrad,) az adagolón lévő lánckerék, ennek nem tudom a magyar nevét, németül Zwischenrad és a vezérműtengely lánckereke (Kurbenwellenrad). (Alighanem innen jön a kurblizni...)
A UNIX-nál nem voltak képben, hogy a rendszerük által hozott három lánckerék mire való, nekem a FEBI és SWAG számok alapján az interneten sikerült őket azonosítanom. Ez alapján kiderült, hogy a csak SWAG kóddal hozott lánckerék egy benzines állólámpás főtengelyé, (még jó, hogy a 240D 3.0 motor alatt hozta,) és megtudtam, hogy a másik kettő jó lesz a vezérmű- és a főtengelyre.
A Bárdinál aranyosak voltak. Pár hete még azt állították, hogy van náluk készleten az adagolót meghajtó lánckerék, de mikor ezen a héten bementem, hogy akkor meg is vegyem, kiderült, hogy nemhogy nincs, de nem is rendelhető. Ennek a kódját még majd visszamegyek megkérdezni, hogy kiderítsem, melyik kerékről is volt szó, mert az valószínűnek látszik, hogy erről nekik nem sok fogalmuk volt.
Az oldalsó vezetőkereket végül a FEBI magyar képviseleténél rendeltem meg, és szintén tőlük tudtam meg, hogy az adagolót meghajtó lánckerék nincs utángyártottban, csak gyári eredetiben. Az ő kiskereskedelmi áruk erre a kerékre 119 720 forint.
Elindítottam pár vonalat ennek a keréknek az egy, esetleg két nagyságrenddel olcsóbban történő beszerzése érdekében... meglátjuk, milyen sikerrel. Mindenesetre most beleraktam sikeresen pár tízezer forintot ebbe a három lánckerékbe, de beépíteni nem tudom őket, hiszen a legfontosabb cserélendő, amit szinte soha senki nem cserél, az adagolóé nincs meg, e nélkül meg értelmetlen kicserélni a többit.
Hát itt tartunk most. Ja, és bontottat sem érdemes keresni, hiszen, mivel nem szokták cserélni, amit találnék, az is kopott lenne. Azért ha valaki tud egy alig használtat, szóljon. Amíg előrelépünk az ügyben, addig is megosztom az egyik kedvenc releváns képtalálatomat. Szerintem elég informatív és egyben szórakoztató. Nem? Amilyen egy modern tananyagnak lennie kell.
Ha valaki ismeri a rajz készítőjét, kérem jelezze, hogy kiírhassam.